Hoe werkt FMeXtra?
De techniek achter het digitale signaal is FMeXtra, ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Digital Radio Express. Dit systeem gebruikt de restcapaciteit binnen het FM spectrum. 
Van iedere radiofrequentie op FM wordt normaal gesproken slechts het gedeelte van 0 tot 59 kHz gebruikt voor audio, de stereo piloottoon en het Radio Data System (RDS). FMeXtra maakt gebruik van het resterende gedeelte van de frequentie. Het voordeel hiervan is dat het digitale signaal uitgezonden wordt naast het analoge signaal. Laatstgenoemde kan dan ook gewoon doorgaan. Door eventueel gebruik te maken van het AAC+ codec in combinatie met Mpeg 4 kan de geluidskwaliteit sterk verbeterd worden, dan men nu gewend is van FM. De kwaliteit hangt overigens wel af van het aantal stations dat digitaal wordt uitgezonden op dezelfde frequentie. Hoe meer stations, des te minder de geluidskwaliteit wordt.


In de Verenigde Staten zenden momenteel al honderden stations op vergelijkbare wijze ‘digitaal’ uit. Hier wordt echter gebruik gemaakt van HD Radio van iBiquity. Het verschil tussen de systemen van iBiquity (HD Radio) en Digital Radio Express (FMeXtra) is vooral de techniek. FMeXtra maakt namelijk gebruik van de subcarrier van een FM-signaal, terwijl HD-Radio gebruik maakt van de sideband. Hierdoor wordt het signaal niet precies op de FM-frequentie van het station uitgezonden, maar eigenlijk naast het signaal. In Nederland is dat laatstgenoemde niet mogelijk omdat vele commerciële radiostations gebruik maken van de NSFN-technologie, waardoor de frequenties dicht op elkaar zitten. In de Noordelijke Randstad zendt Radio 538 bijvoorbeeld uit via 102.1 FM, terwijl in de kop van Noord-Holland afgestemd dient te worden op 102.3 FM. Doordat FMeXtra uitzendt op dezelfde frequentie van het FM-signaal, kan ook gewoon het huidige antennesysteem gebruikt worden.
Een ander groot verschil is dat FMeXtra vele malen goedkoper dan HD Radio. Daarnaast laat iBiquity stations ook nog eens flink betalen voor alleen al het gebruik van het systeem. Het gaat hierbij om een bedrag van duizenden dollars per jaar.

De ontvanger
Om de digitale signalen van FMeXtra te kunnen ontvangen is wel een aparte radio benodigd. Sinds 14 juni 2007 kan via Broadcast Partners het type Aruba worden gekocht.
Het bereik van FMeXtra is beduidend minder dan van het analoge signaal.

De zenders

Via de FM zender Oude Polder van Radio 538 (102.4 MHz) kan m.i.v. 18 mei 2007 voor het eerst in Nederland FMeXtra worden ontvangen.
Op 22 mei 2007 volgde Sky Radio via de zender Hilversum (101.2 MHz); op 10 juli Q-Music via de zender IJsselstein en op 6 september 2007 Wild FM Hitradio (93.6 MHz), BNR Nieuwsradio (101.8 MHz) en Arrow Classic Rock (103.6 MHz) allen via de zender Amsterdam.

Via het netwerk van Radio 538 zou Broadcast Partners FMeXtra landelijk gaan uitrollen maar dit is nooit gebeurd. Als een donder bij heldere hemel is besloten om FMeXtra uit te schakelen op 9 november 2007 gebeurd. De carrier is nog wel aanwezig op de zenders van Q Music en Radio 538 maar er is geen audio te horen. Op de zender van Sky Radio was het gehele signaal uit de lucht.
Begin januari 2008 is zonder ruchtbaarheid van Broadcast Partners FMextra weer te ontvangen op de zenders van Radio 538 en op 17 januari werd officieel bekendgemaakt dat ook Sky Radio en Q Music weer FMextra hadden aangezet.


Pilot lokale omroepen
Om FMeXtra te promoten heeft Broadcast Partners eind 2007 besloten om via vier lokale omroepen een pilot te starten. Het gaat om de lokale omroep van Rotterdam, Zaandam, Twenterand en Spijkenisse.

Rotterdam:

Op 5 december 2007 werd de 1e lokale omroep in Nederland voorzien van FMeXtra nl.
Megastad FM uit Rotterdam op 93.9 MHz. Op het FMeXtra kanaal was Megastad FM Classics te ontvangen. Zomer 2009 was het signaal niet meer te ontvangen en zo lijkt FMeXtra aan een stille dood te zijn gestorven.


Twenterand:
Op 20 december 2007 werd de 2e lokale omroep in Nederland voorzien van FMeXtra nl.
Delta FM uit Vriezenveen op 105.3 MHz. Op het FMeXtra kanaal is de Deltapiraat te ontvangen. Zomer 2009 was het signaal niet meer te ontvangen en zo lijkt FMeXtra aan een stille dood te zijn gestorven.


Zaandam:
Op 4 januari 2008 werd de 3e lokale omroep in Nederland voorzien van FMeXtra nl.
Zaanradio uit Zaandam op 107.1 MHz. Op het FMeXtra kanaal was Hippie Radio te ontvangen. Zomer 2009 was het signaal niet meer te ontvangen en zo lijkt FMeXtra aan een stille dood te zijn gestorven.


Spijkenisse:
De 4e lokale omroep in Nederland welke zou gaan uitzenden met FMeXtra Smart FM uit Spijkenisse heeft hiervan afgezien omdat het een zinloze actie was omdat er geen markt voor is in Nederland.

Radio538:
Via een aantal zenders van Radio 538 waren de volgende digitale zenders uitgezonden:
1- Juize FM
2- Radio 10 Gold

Begin 2010 waren de signalen niet meer te ontvangen en zo lijkt FMeXtra aan een stille dood te zijn gestorven.

Goes 98.4 MHz

Alphen aan den Rijn 101.9 MHz

Hilversum 102.1 MHz

Oude Polder 102.4 MHz

Rotterdam 102.7 MHz


Sky Radio 101 FM:
Via de zender Hilversum van Sky Radio werden de volgende extra digitale zenders uitgezonden:
1- TMF Radio
2- Classic FM

Zomer 2009 was het signaal niet meer te ontvangen en zo lijkt FMeXtra aan een stille dood te zijn gestorven.

Hilversum 101.2 MHz


Q Music:

Via e
nkele zenders van Q-Music werd tot 1 maart 2009 Radio Bem Bem uitgezonden maar per 1 maart hield Radio Bem Bem op te bestaan.
Zomer 2009 was er nog steeds geen vervangend signaal te ontvangen en hiermee lijkt FMeXtra aan een stille dood te zijn gestorven.

Rotterdam en Oude Polder 100.4 MHz


IJsselstein 100.7 MHz



IBC 2007:

Tijdens de IBC van 2007 in Amsterdam waren nog meer zenders voorzien van een FMeXtra carrier. Zo hadden Hitradio Wild FM (93.6 MHz), BNR (101.8 MHz) en Arrow Classic Rock (103.6 MHz) FMeXtra en de zender van Sky Radio gaf ook afbeeldingen door.

Amsterdam 93.6 MHz

Hilversum 101.2 MHz


Amsterdam 101.8 MHz

Amsterdam 103.6 MHz

meer informatie: FMeXtra

terug naar de startpagina
/ e-mail: radio_stations@hotmail.com